Heeft uw kind extra ondersteuning nodig?

Het kan zijn dat uw kind moeite heeft met taal, lezen of rekenen of behoefte heeft aan meer begeleiding en persoonlijke aandacht. Wanneer u zich zorgen maakt over de ontwikkeling van uw kind of ziet dat uw kind zich niet prettig voelt, dan kunt u dit onder de aandacht brengen van de leerkracht. Wanneer de basisondersteuning door de school niet voldoende blijkt, overlegt u met de leerkracht en de intern begeleider (ib’er) over mogelijkheden voor extra ondersteuning van uw kind.
In samenwerking met RiBA kan passende extra ondersteuning geboden worden.
RiBA beschikt over orthopedagogen, kinderpsychologen en ambulant ondersteuners.

Passend onderwijs met RiBA

Als ouder kunt u vragen hebben over passend onderwijs op de basisschool van uw kind.
In deze brochure wordt antwoord gegeven op zoveel mogelijk vragen over passend onderwijs.
Deze brochure is ook beschikbaar in het Engels.

Hieronder ziet u welke stappen er met RiBA genomen kunnen worden voor extra ondersteuning van uw kind.

Signaleren met de leerkracht

Op school of door uzelf wordt een probleem gezien. De leerkracht en u bespreken of er ondersteuning nodig is. Het gesprek over uw kind begint met de leerkracht. Zonodig bespreekt de leerkracht de zorgen om uw kind met de intern begeleider. Dit is iemand die de ondersteuning op de school organiseert.

Gesprek met de leerkracht en de intern begeleider 

Blijkt de ondersteuning van de school niet voldoende? Dan kunnen de leerkracht en de intern begeleider (ib’er) u informeren over welke extra ondersteuning er nog meer mogelijk is voor uw kind. Indien nodig volgt met uw toestemming een aanmelding voor een sot-gesprek of hia-‏gesprek met deskundigen van RiBA.

Consult bij RiBA

Als de leerkracht en de intern begeleider behoefte hebben aan aanvullende deskundigheid bij de ondersteuning van uw kind, dan kan een anoniem consult aangevraagd worden bij het samenwerkingsverband RiBA.
Mocht de hulpvraag hierna nog niet beantwoord zijn, dan kan er na uw toestemming een consult ambulante ondersteuning aangevraagd worden door de school.  Als dit niet voldoende helpend is, dan kan een arrangement worden aangevraagd via het sot-gesprek.

Sot-gesprek

Het sot-gesprek is een kort gesprek tussen u, de leerkracht, de intern begeleider van de school, deskundigen van RiBA en het wijkteam van de gemeente. Sot staat voor schoolondersteuningsteam.
Er  zal tijdens dit gesprek gezamenlijk geprobeerd worden een passend arrangement voor uw kind  te organiseren. Dit kan bijvoorbeeld een periode zijn van ambulante ondersteuning aan de leerkracht door een ambulant ondersteuner van RiBA. Daarnaast is er een mogelijkheid om financiële middelen aan de school ter beschikking te stellen voor extra handen in de klas.

U kunt hier meer informatie vinden over het sot-gesprek.

“Het beste in ieder kind boven halen, daar doen wij graag
iets extra’s voor! ”
Hia-gesprek

Heeft het gesprek over uw kind meer tijd nodig? Dan nemen we de tijd in een hia-gesprek om met elkaar te begrijpen hoe uw kind zich ontwikkelt en welke ondersteuning daarbij kan helpen. Hia staat voor handelingsgericht integraal arrangeren.
In het hia-gesprek wordt samen met u, de school, het wijkteam en deskundigen rond het kind, onderzocht welke extra ondersteuning uw kind nodig heeft.

Soms heeft uw kind onvoldoende baat bij de basisondersteuning op de basisschool en de extra ondersteuning van RiBA. Een school voor speciaal (basis)onderwijs kan dan een betere keuze zijn. Deze keuze kan gemaakt worden in het hia-gesprek waarbij ook deskundigen van de school voor speciaal (basis)onderwijs kunnen aansluiten. Wilt u meer hierover weten, neem dan contact op met de intern begeleider of directeur van de school waar uw kind staat ingeschreven.

U kunt hier meer informatie vinden over het hia-gesprek.

Bent u betrokken (geweest) bij een hia-gesprek? Dan kunt u uw ervaringen delen in onze ouderenquête. Deze bestaat uit 8 vragen en wordt anoniem verwerkt. Klik hier voor het invullen van de ouderenquête.

Swv RiBA werkt samen met verschillende scholen voor speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs in de regio. Hieronder kunt u meer lezen over deze scholen.

Sbo de Burcht

Sbo de Burcht is een school voor speciaal basisonderwijs (sbo) in Ridderkerk.
Het onderwijs op deze school sluit aan bij leerlingen met onderwijsbehoeften zoals:
– de behoefte aan extra of andere instructie;
– de behoefte aan veel positieve aandacht;
– het gebruik van materiaal bij het leren omdat de leerling praktisch is ingesteld;
– het aanbieden van de lesstof in kleine stapjes waardoor de leerling de informatie beter onthoudt;
– veel herhaling van de leerstof en
– hulp bij het starten van een taak.

U kunt hier meer informatie vinden over sbo de Burcht.

Sbo de Wijngaard

RiBA werkt ook samen met sbo de Wijngaard in Barendrecht, een sbo-school buiten het samenwerkingsverband RiBA.

U kunt hier meer informatie vinden over sbo de Wijngaard.

De Taalfontein

De Taalfontein is een school voor speciaal onderwijs (so) aan leerlingen van 4 tot 13 jaar in Rotterdam.
De school biedt onderwijs aan leerlingen die moeite hebben met taal. Problemen met bijvoorbeeld spreken, woorden onthouden en duidelijk maken wat hij of zij bedoelt. Leerlingen met een onderwijsarrangement van Auris zijn welkom op deze school.

U kunt hier meer informatie vinden over de Taalfontein.

De Rank

De Rank is een school voor speciaal onderwijs (so) in Barendrecht.
Op deze school leren leerlingen vanuit de praktijk en wordt aangesloten bij de belevingswereld van zeer moeilijk lerende leerlingen (zml).

U kunt hier meer informatie vinden over de Rank.

De Wilgen

De Wilgen is een school voor speciaal onderwijs (so) in Barendrecht.
De school biedt onderwijs aan leerlingen die door (het vermoeden van) psychische problemen behoefte hebben aan extra ondersteuning bij het leren.
De school wil ervoor  zorgen dat de leerling weer met plezier naar school gaat en zich vertrouwd genoeg voelt om tot ontwikkeling te kunnen komen.

U kunt hier meer informatie vinden over de Wilgen.

Zorgplicht van het schoolbestuur

Schoolbesturen (bevoegd gezag) moeten ervoor zorgen dat elk kind een passende plek krijgt. Dit heet zorgplicht. De zorgplicht geldt voor kinderen die al op school zitten en kinderen die schriftelijk zijn aangemeld. De school zoekt in overleg met de ouders of verzorgers een passende plek. Dit kan zijn:

  • de eigen school;
  • een andere gewone school als de school van keuze de hulp die nodig is niet kan bieden;
  • een school voor speciaal basis onderwijs;
  • een school voor speciaal onderwijs
  • of een andere speciale voorziening

Klik hier voor veelgestelde vragen over zorgplicht.

Klik hier voor uitgebreide informatie over zorgplicht in de voorschoolse periode.

Schorsing van een leerling door een schoolbestuur

Soms is er sprake van gedragsproblematiek waardoor andere leerlingen niet optimaal kunnen leren of hun veiligheid zelfs in het geding is. In andere situaties weet de school niet direct een passende oplossing. Ook in deze situaties heeft een leerling recht op onderwijs en mag hij niet langer dan een week worden geschorst. De oplossing voor het onderwijs aan deze leerling ligt vaak in het overleg met u, de school, de leerplichtambtenaar en RiBA.

Verwijdering van een leerling door een schoolbestuur

Een schoolbestuur kan om verschillende redenen een leerling verwijderen. Bijvoorbeeld als:

  • de school een leerling niet de nodige speciale zorg kan bieden;
  • de leerling zich voortdurend agressief gedraagt;
  • er ernstige ruzies zijn (ook als de ouders daarbij betrokken zijn).

Eerst moet het schoolbestuur naar het verhaal van de ouders en de leerkracht luisteren. Dan pas mag de school beslissen over de verwijdering van een leerling. De school moet eerst een andere school hebben gevonden in overleg met de ouders. Mochten de ouders of verzorgers het niet eens zijn met plaatsing op deze school, dan wordt verwacht dat de school met de ouders (en andere partners) het overleg voortzet om zo alsnog tot overeenstemming te komen. Lukt dit niet, dan kan contact met RiBA, de leerplichtambtenaar en eventueel een onderwijsconsulent, de oplossing bieden.

Bij verwijdering van een leerling moet de leerling naar de school blijven gaan totdat de leerling terecht kan op een nieuwe school. Leerlingen mogen dus niet geschorst worden in afwachting van verwijdering.

Klik hier voor uitgebreide informatie over toelating, schorsing en verwijdering van een leerling.

Ouderfunctionaris

U kunt met vragen over de onderwijs- en/of ondersteuningsbehoefte van uw kind terecht bij de ouderfunctionaris van RiBA.
Zij is een onafhankelijke gesprekspartner.

De ouderfunctionaris helpt ook graag bij het kiezen van een passende school of biedt ondersteuning bij bijvoorbeeld een lastig gesprek op school. De ouderfunctionaris kent de sociale kaart van de BAR-organisatie en weet welke mogelijkheden er bij samenwerkingsverband RiBA zijn om kinderen met extra onderwijsbehoeften te ondersteunen. Daarnaast legt zij contact met organisaties zoals het wijkteam of Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) wanneer dat nodig is. De ouderfunctionaris is meestal betrokken bij kinderen die wel leerplichtig zijn maar niet naar school gaan.

De ouderfunctionaris van RiBA is niet alleen voor u een onafhankelijke gesprekspartner, maar ook voor scholen. Zij richt zich vooral op het blijven voeren van gesprekken met elkaar, zodat uw kind op een prettige manier naar een school kan (blijven) gaan.
De ouderfunctionaris wordt in overleg met de gedragswetenschapper van RiBA ingezet. Ook kunt u rechtstreeks via loket@swv-riba.nl om ondersteuning door de ouderfunctionaris vragen. Hiervan zal de school en de gedragswetenschapper op de hoogte gesteld worden.

Kindkans

Het samenwerkingsverband RiBA en de intern begeleider van de school van uw kind gebruiken de beveiligde digitale plaats Kindkans om gegevens over de extra ondersteuning van uw kind op te slaan. U heeft het recht om de gegevens in het digitale dossier van uw kind in te zien. Hieronder ziet u stap voor stap de uitleg over de toegang tot de gegevens van uw kind.

Dyslexie

Download hier het aanmeldformulier voor dyslexieonderzoek.

Voortgezet onderwijs

De overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs is een belangrijk moment in de schoolloopbaan van uw kind.
Het is voor de doorgaande leerlijn belangrijk dat uw kind meteen op de juiste school geplaatst wordt.
Om de stap van de basisschool naar het voortgezet onderwijs soepel te laten verlopen, onderhoudt RiBA contacten met samenwerkingsverband Koers VO.

In De OverstapRouteKaart leest u hoe uw kind overstapt naar het voortgezet onderwijs. Klik hier voor meer informatie.

Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling

De teamleden van RiBA hebben de plicht om bij te dragen aan een veilige omgeving voor de leerlingen van de scholen die verbonden zijn aan het samenwerkingsverband RiBA. Zij hebben de verantwoordelijkheid om te signaleren bij vermoedens van huiselijk geweld en kindermishandeling. Hiervoor is een meldcode met stappenplan vastgelegd. De school zal als eerste de stappen van de meldcode in gang zetten en medewerkers van RiBA kunnen betrokken worden om te adviseren. De stappen leiden niet per definitie tot een melding. Er zijn ook situaties denkbaar dat de eerste signalen door een medewerker van RiBA worden opgevangen of dat de medewerker van RiBA de situatie anders inschat dan de school en de meldcode inzet of doorzet, terwijl de school dit niet nodig vindt.

De meldcode heeft de volgende stappen:

Stap 1: In kaart brengen van signalen.
Stap 2: Overleggen met een collega (eventueel Veilig Thuis raadplegen).
Stap 3: Gesprek met de betrokkene(n).
Stap 4: Wegen van het huiselijk geweld of de kindermishandeling.
Stap 5: Beslissen over melden en/of hulp organiseren.

Privacy en uw rechten

Wanneer uw kind extra ondersteuning krijgt of nodig heeft op school zullen er gegevens nodig zijn over de behoefte aan ondersteuning van uw kind. Dit zijn persoonsgegevens als naam en adres, maar ook gegevens als bijvoorbeeld informatie over gezondheid of problemen in de ontwikkeling van uw kind. De school en ook andere specialisten uit het samenwerkingsverband hebben deze gegevens nodig om uw kind te kunnen helpen.
Het is voor u goed om te weten wat de rechten zijn in verband met de privacy van uw kind.
In de handreiking voor ouders en het privacyreglement leest u hier meer over.

De Functionaris Gegevensbescherming van RiBA is José Schildwacht, j.schildwacht@cedgroep.nl

Privacy tool

De privacy tool is een digitale tool en geeft u overzicht en duidelijkheid over wat samenwerkingsverbanden, schoolbesturen en scholen moeten regelen op het gebied van passend onderwijs en privacy.

Ga voor meer informatie naar de privacy tool.

Klacht of een geschil met RiBA?

Soms kunt u als ouder of verzorger een verschil van mening hebben met RiBA of een klacht hebben over ons. Samen komen we er misschien niet uit. Dan is het mogelijk om een onafhankelijke commissie mee te laten kijken of een onafhankelijke mediator te laten bemiddelen. We adviseren om voor het indienen van een klacht of geschil eerst de informatie te lezen op www.onderwijsgeschillen.nl