SWV RiBA
  • Voor ouders
    • Heeft uw kind meer ondersteuning nodig?
    • Passend Onderwijs
    • Ouderfunctionaris
    • Dyslexie
    • Privacy en uw rechten
    • Klachten
    • Downloads
  • Voor scholen
    • Algemeen
    • Passend Onderwijs
    • Kindkans
    • SOT
    • HIA
    • Ouderfunctionaris
    • Dyslexie
    • Meldcode
    • Privacy
    • PO-VO
    • Downloads
  • Over ons
    • Ons ondersteuningsplan
    • Onze scholen
    • Onze medewerkers
    • Voorschoolse voorzieningen
    • Speciaal (basis)onderwijs
    • Voortgezet Onderwijs (VO)
    • Wijkteams
    • Medezeggenschap
    • Organisatie
    • Informatiebeveiliging- en Privacy beleidsplan
    • Jaarverslag
    • Communicatieplan
  • Downloads
    • Voor ouders
    • Voor scholen
    • Weblinks
    • Woordenlijst
  • Contact
    • Adres
    • Routekaart
    • Veelgestelde vragen
    • Nieuwsbrieven
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Intranet
    • In- en uitloggen
  • Zoek
  • Menu Menu

Uitleg afkortingen en vaktaal

AO

Ambulante ondersteuning
Ambulante ondersteuning kan worden geboden aan een leerkracht werkzaam binnen het samenwerkings­verband. Deze richt zich op het versterken van het ontwikkelen van leerkrachtvaardigheden teneinde tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van de leerling.

CJG

Centrum voor Jeugd en Gezin
Centrum (fysiek of figuurlijk) waar ouders terecht kunnen voor vragen, advies en hulp in het opvoeddomein.

Collegiale consultatie

Kennisuitwisseling op gelijkwaardig niveau; de gespreks­deelnemers hebben hetzelfde werk/eenzelfde functie en kunnen op collegiale basis informatie/kennis uitwisselen.

Dyslexie

Kinderen met ernstige leesproblemen. Ernstige en hardnekkige problemen bij het automatiserings­proces van de lees- en/of spellingvaardigheden. De diagnose dyslexie mag alleen door een daartoe bevoegd deskundige gesteld worden.

Expertisemodel

Het samenwerkingsverband richt een netwerk in van voorzieningen waar scholen gebruik van kunnen maken.

Gebiedsteam

(wijkteam)

In veel gemeenten zijn gebiedsteams opgezet met beroepskrachten uit verschillende instellingen. Deze teams houden zich bezig met preventie en ondersteuning en bieden daarnaast vaak ook lichte hulp en toegang tot gespecialiseerde hulp. In Ridderkerk spreekt men van gebiedsteams. In Barendrecht en Albrandswaard spreekt men van wijkteams.

Gedragswetenschapper

Een gedragswetenschapper is bijvoorbeeld een orthopedagoog, psycholoog of GZ-psycholoog.

Handelingsverlegenheid

Handelingsverlegenheid ontstaat wanneer een leraar/school niet in verlegenheid staat is om aan de onderwijsbehoeften van een leerling te voldoen. Het is de door school en leraar gevoelde (en dus reële) impasse die ontstaat door de discrepantie tussen gewenst onderwijsaanbod aan de leerling en/of de verlangde ondersteuningsbehoefte van de leraar. Handelings­verlegenheid waarover we hier spreken is altijd onderwijs gerelateerd.

HGW

Handelingsgericht werken
Een stapsgewijze constructieve manier van werken voor de intern begeleider waarbij de uitgangspunten en de fasen hetzelfde zijn als bij handelingsgerichte diagnostiek.

IB

Intern begeleider
De coördinator van de ondersteuning op de basisschool.

Leerlingvolgsysteem

Het geheel van methode-gebonden en methode-onafhankelijke toetsen en observatiemodellen dat een school bijhoudt om de vorderingen van leerlingen in kaart te kunnen brengen. In samenwerkingsverband RiBA werken alle scholen met het digitale leerlingvolgsysteem ParnasSys.

MKD

Medisch Kinderdagverblijf heeft specifieke expertise in het signaleren en onderkennen van ontwikkelings­problemen en het vervolgens stimuleren van een optimale ontwikkeling voor kinderen van 0 tot 7 jaar.

Multidisciplinair team

Een team dat is samengesteld uit mensen met een verschillende expertise, bijvoorbeeld vanuit het onderwijs (een orthopedagoog) en de jeugdhulp (een maatschappelijk werker).

OKR

Onderwijskundig rapport
Een verzamelnaam voor documenten die gebruikt worden om gegevens over leerlingen door te geven aan een commissie of een andere school.

Ondersteuningsbehoeften

Deze verwijzen naar dat wat de betrokken opvoeders (leraren en ouders) en andere professionals (zoals een pedagogisch medewerker of een intern begeleider) nodig hebben om de onderwijs- en opvoedings­behoeften te kunnen realiseren. Een leraar heeft bijvoorbeeld behoefte aan feedback bij het realiseren van een aanpak die gericht is op het versterken van de competentie­gevoelens van een kind. Een ouder kan behoefte hebben aan hulp bij het maken en handhaven van een dagindeling, zodat haar kind meer structuur krijgt.

Onderwijsarrangementen

Onderwijsarrangementen beschouwen we als een inhoudelijk aanbod dat aansluit bij de onderwijsbehoeften van een leerling. Dat kan via begeleiding aan de leerling of de leerkracht (door een interne of ambulante begeleider) of door (tijdelijke) plaatsing van de leerling in een speciale onderwijs­setting. Bij het realiseren van het juiste onderwijsarrangement speelt de ondersteunings­behoefte van de leraar een belangrijke rol.

Onderwijsbehoeften

De omschrijving van de begeleiding die een leerling nodig heeft om tot leren te kunnen komen. Dit laat zich het best omschrijven middels de aanvullingen op de volgende zinnen:
Deze leerling heeft instructie nodig die…
Opdrachten nodig die…
(Leer)activiteiten nodig die…
Feedback nodig die…
Groepsgenoten nodig die…
Een leraar nodig die…
Een leeromgeving nodig die…
Ondersteuning nodig die….

OPR

Ondersteuningsplanraad
Het medezeggenschaps­orgaan van het samen­werkings­verband dat instemmingsrecht heeft op het ondersteuningsplan. Hierin zijn zowel ouders als personeel van de scholen vertegenwoordigd.

Orthopedagoog

Een orthopedagoog houdt zich bezig met kinderen in een problematische leer- en/of opvoedingssituatie. Hieronder vallen leer-, gedrags- en opvoedings­problemen.

OSP

Ondersteuningsplan
In het onder­steunings­plan legt het samenwerkings­verband vast hoe kinderen die extra ondersteuning nodig hebben een passende plek en passende begeleiding kunnen krijgen. Dit ondersteuningsplan wordt ten minste 1 keer per 4 jaar opgesteld. Het ondersteuningsplan is gebaseerd op de school ondersteunings­profielen van de deelnemende scholen. Ook staat er in het ondersteuningsplan welk niveau van basisondersteuning alle scholen in het samenwerkings­verband ten minste moeten bieden.

Ouderfunctionaris

De ouderfunctionaris van RiBA is voor ouders en scholen een neutrale gesprekspartner. Zij speelt een belangrijke rol in het vormgeven van educatief partnerschap, de betrokkenheid van ouders bij het onderwijs van hun kind, op de scholen. Zij richt zich vooral op het blijven voeren van gesprekken met elkaar, zodat het kind op een prettige manier naar school kan (blijven) gaan. 

Ouders

Onder ouders wordt tevens verstaan: verzorgers en/of voogden.

Passend Onderwijs

Onderwijs passend bij een specifieke leerling. Scholen en hun besturen hebben met ingang van de wet Passend Onderwijs (augustus 2014) de verantwoordelijk­heid om voor alle leerlingen (ongeacht hun onderwijs­behoeften) een passend onderwijsaanbod te realiseren.

PDCA

Plan Do Check Act, een afkorting die staat voor de belangrijkste stappen uit de cirkel.
Plan (maak een plan met de resultaten die je wilt bereiken),
Do (voer het plan uit),
Check (vergelijk de resultaten met wat je had willen bereiken),
Act (bij afwijking: neem maatregelen/stuur bij om de resultaten alsnog te bereiken).

PO

Primair onderwijs
Het funderend onderwijs aan leerlingen van 4 tot 12 jaar. Het is een verzamelnaam voor basisonderwijs, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs.

SBO

Speciaal basisonderwijs
Scholen in het speciaal basisonderwijs hebben dezelfde kerndoelen als gewone basisscholen. Maar de leerlingen in het speciaal basis­onderwijs krijgen meer tijd om die te halen. De groepen in het speciaal basisonderwijs zijn kleiner en er zijn meer deskundigen. Leerlingen kunnen tot hun 14e jaar op een school voor speciaal basisonderwijs terecht.

Schoolmodel

De financiële middelen van het samenwerkingsverband worden onder school­besturen/scholen besteed op basis van het leerlingenaantal.

SMA

SchoolMaatwerkArrangement
Het SchoolMaatwerkArrangement is een clustering van individuele arrangementen voor leerlingen die anders op speciaal onderwijs  zouden zijn aangewezen en intensieve begeleiding nodig hebben om te kunnen functioneren binnen het regulier basisonderwijs. Door clustering van arrangementen profiteren meerdere leerlingen, kan de ondersteuning preventief aangeboden worden en is er minder bureaucratie. Clustering van arrangementen draagt bovendien bij aan deskundigheidsbevordering van de leerkrachten en intern begeleider en versterkt zodoende ook de basiskwaliteit van het onderwijs.

SMW

School Maatschappelijk Werk
Een laagdrempelige brugfunctie tussen onderwijs en jeugdhulp, gericht op het vroegtijdig signaleren en aanpakken van opvoed- en opgroei­problemen.

SO

Speciaal onderwijs
Het speciaal onderwijs (SO) geeft onderwijs aan leerlingen die zeer specialistische en/of intensieve begeleiding nodig hebben. Bijvoorbeeld omdat zij een handicap, langdurige ziekte of psychiatrische aandoening hebben. Het SO is opgedeeld in vier clusters:

  • Cluster 1 voor kinderen met een visuele beperking.
  • Cluster 2 voor kinderen met een auditieve beperking en/of ernstige taalspraakproblematiek.
  • Cluster 3 voor kinderen met een verstandelijke beperking, een lichamelijke handicap en meervoudig beperkte leerlingen.
  • Cluster 4 voor kinderen met ernstige gedrags­problemen en/of psychiatrische problematiek.

SOP

Schoolondersteuningsprofiel
Een document waarin de school beschrijft welke mogelijkheden (expertise, materialen) zij in huis heeft op het gebied van ondersteuning aan leerlingen. In het profiel beschrijft de school ook haar ontwikkeldoelen op dat gebied.

SWV

Samenwerkingsverband
In ons geval swv-RiBA (PO-2805), een samenwerking van alle scholen voor basisonderwijs en speciaal (basis)onderwijs in Ridderkerk, Barendrecht en Albrandswaard.

TLV

Toelaatbaarheidsverklaring van het samenwerkings­verband waarmee ouders hun kind aan kunnen melden bij een school voor speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs.

Trajectbegeleider

De trajectbegeleider is de neutrale voorzitter van het HIA-gesprek.

VO

Voortgezet onderwijs

VSO

Voortgezet Speciaal Onderwijs
Het equivalent van het speciaal onderwijs voor leerlingen van 12-18 jaar.

Wijkteam

(gebiedsteam)

In veel gemeenten zijn wijkteams opgezet met beroeps­krachten uit verschillende instellingen. Deze teams houden zich bezig met preventie en ondersteuning en bieden daarnaast vaak ook lichte hulp en toegang tot gespecialiseerde hulp. In Barendrecht en Albrandswaard spreekt men van wijkteams. In Ridderkerk spreekt men van gebiedsteams.
  • Downloads voor ouders
  • Downloads voor scholen
  • Weblinks
  • Woordenlijst

Contact

Voor vragen kunt u mailen naar info@swv-riba.nl
of bellen naar 085-750 10 70.

Adres

swv Passend Onderwijs RiBA
Kastanjelaan 18H
2982 CM Ridderkerk

Sitemap

Sitemap

© Copyright - swv RiBA   |   Privacyreglement   |   Disclaimer
Scroll naar bovenzijde

Onze website maakt gebruik van cookies. Door deze te accepteren gaat u akkoord met het gebruik van alleen essentiële cookies.

OKLees meer hierover

Cookie and Privacy Settings



Hoe we cookies gebruiken

We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende categoriekoppen voor meer informatie. U kunt enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de diensten die we kunnen aanbieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u de services te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te kunnen leveren, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van onze site te beïnvloeden. U kunt ze blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren.

Google Analytics Cookies

Deze cookies verzamelen informatie die ofwel in geaggregeerde vorm wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn, of om ons te helpen onze website en applicatie voor u aan te passen om uw ervaring te verbeteren.

Als u niet wilt dat we uw bezoek aan onze site volgen, kunt u tracking hier in uw browser uitschakelen:

Google Maps

We gebruiken ook externe diensten zoals Google Maps. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u deze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site sterk kan verminderen. Wijzigingen worden van kracht zodra u de pagina opnieuw laadt.

Google Map instellingen:

Privacybeleid

Op onderstaande link kunt u meer lezen over ons privacybeleid.

Privacyreglement
Accepteren (aangepaste) instellingenAlle cookies weigeren