Uitleg afkortingen en vaktaal
AO |
Ambulante ondersteuning Ambulante ondersteuning kan worden geboden aan een leerkracht werkzaam binnen het samenwerkingsverband. Deze richt zich op het versterken van het ontwikkelen van leerkrachtvaardigheden teneinde tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van de leerling. |
CJG |
Centrum voor Jeugd en Gezin Centrum (fysiek of figuurlijk) waar ouders terecht kunnen voor vragen, advies en hulp in het opvoeddomein. |
Collegiale consultatie |
Kennisuitwisseling op gelijkwaardig niveau; de gespreksdeelnemers hebben hetzelfde werk/eenzelfde functie en kunnen op collegiale basis informatie/kennis uitwisselen. |
Dyslexie |
Kinderen met ernstige leesproblemen. Ernstige en hardnekkige problemen bij het automatiseringsproces van de lees- en/of spellingvaardigheden. De diagnose dyslexie mag alleen door een daartoe bevoegd deskundige gesteld worden. |
Expertisemodel |
Het samenwerkingsverband richt een netwerk in van voorzieningen waar scholen gebruik van kunnen maken. |
Gebiedsteam(wijkteam) |
In veel gemeenten zijn gebiedsteams opgezet met beroepskrachten uit verschillende instellingen. Deze teams houden zich bezig met preventie en ondersteuning en bieden daarnaast vaak ook lichte hulp en toegang tot gespecialiseerde hulp. In Ridderkerk spreekt men van gebiedsteams. In Barendrecht en Albrandswaard spreekt men van wijkteams. |
Gedragswetenschapper |
Een gedragswetenschapper is bijvoorbeeld een orthopedagoog, psycholoog of GZ-psycholoog. |
Handelingsverlegenheid |
Handelingsverlegenheid ontstaat wanneer een leraar/school niet in verlegenheid staat is om aan de onderwijsbehoeften van een leerling te voldoen. Het is de door school en leraar gevoelde (en dus reële) impasse die ontstaat door de discrepantie tussen gewenst onderwijsaanbod aan de leerling en/of de verlangde ondersteuningsbehoefte van de leraar. Handelingsverlegenheid waarover we hier spreken is altijd onderwijs gerelateerd. |
HGW |
Handelingsgericht werken Een stapsgewijze constructieve manier van werken voor de intern begeleider waarbij de uitgangspunten en de fasen hetzelfde zijn als bij handelingsgerichte diagnostiek. |
IB |
Intern begeleider De coördinator van de ondersteuning op de basisschool. |
Leerlingvolgsysteem |
Het geheel van methode-gebonden en methode-onafhankelijke toetsen en observatiemodellen dat een school bijhoudt om de vorderingen van leerlingen in kaart te kunnen brengen. In samenwerkingsverband RiBA werken alle scholen met het digitale leerlingvolgsysteem ParnasSys. |
MKD |
Medisch Kinderdagverblijf heeft specifieke expertise in het signaleren en onderkennen van ontwikkelingsproblemen en het vervolgens stimuleren van een optimale ontwikkeling voor kinderen van 0 tot 7 jaar. |
Multidisciplinair team |
Een team dat is samengesteld uit mensen met een verschillende expertise, bijvoorbeeld vanuit het onderwijs (een orthopedagoog) en de jeugdhulp (een maatschappelijk werker). |
OKR |
Onderwijskundig rapport Een verzamelnaam voor documenten die gebruikt worden om gegevens over leerlingen door te geven aan een commissie of een andere school. |
Ondersteuningsbehoeften |
Deze verwijzen naar dat wat de betrokken opvoeders (leraren en ouders) en andere professionals (zoals een pedagogisch medewerker of een intern begeleider) nodig hebben om de onderwijs- en opvoedingsbehoeften te kunnen realiseren. Een leraar heeft bijvoorbeeld behoefte aan feedback bij het realiseren van een aanpak die gericht is op het versterken van de competentiegevoelens van een kind. Een ouder kan behoefte hebben aan hulp bij het maken en handhaven van een dagindeling, zodat haar kind meer structuur krijgt. |
Onderwijsarrangementen |
Onderwijsarrangementen beschouwen we als een inhoudelijk aanbod dat aansluit bij de onderwijsbehoeften van een leerling. Dat kan via begeleiding aan de leerling of de leerkracht (door een interne of ambulante begeleider) of door (tijdelijke) plaatsing van de leerling in een speciale onderwijssetting. Bij het realiseren van het juiste onderwijsarrangement speelt de ondersteuningsbehoefte van de leraar een belangrijke rol. |
Onderwijsbehoeften |
De omschrijving van de begeleiding die een leerling nodig heeft om tot leren te kunnen komen. Dit laat zich het best omschrijven middels de aanvullingen op de volgende zinnen: Deze leerling heeft instructie nodig die… Opdrachten nodig die… (Leer)activiteiten nodig die… Feedback nodig die… Groepsgenoten nodig die… Een leraar nodig die… Een leeromgeving nodig die… Ondersteuning nodig die…. |
OPR |
Ondersteuningsplanraad Het medezeggenschapsorgaan van het samenwerkingsverband dat instemmingsrecht heeft op het ondersteuningsplan. Hierin zijn zowel ouders als personeel van de scholen vertegenwoordigd. |
Orthopedagoog |
Een orthopedagoog houdt zich bezig met kinderen in een problematische leer- en/of opvoedingssituatie. Hieronder vallen leer-, gedrags- en opvoedingsproblemen. |
OSP |
Ondersteuningsplan In het ondersteuningsplan legt het samenwerkingsverband vast hoe kinderen die extra ondersteuning nodig hebben een passende plek en passende begeleiding kunnen krijgen. Dit ondersteuningsplan wordt ten minste 1 keer per 4 jaar opgesteld. Het ondersteuningsplan is gebaseerd op de school ondersteuningsprofielen van de deelnemende scholen. Ook staat er in het ondersteuningsplan welk niveau van basisondersteuning alle scholen in het samenwerkingsverband ten minste moeten bieden. |
Ouderfunctionaris |
De ouderfunctionaris van RiBA is voor ouders en scholen een neutrale gesprekspartner. Zij speelt een belangrijke rol in het vormgeven van educatief partnerschap, de betrokkenheid van ouders bij het onderwijs van hun kind, op de scholen. Zij richt zich vooral op het blijven voeren van gesprekken met elkaar, zodat het kind op een prettige manier naar school kan (blijven) gaan. |
Ouders |
Onder ouders wordt tevens verstaan: verzorgers en/of voogden. |
Passend Onderwijs |
Onderwijs passend bij een specifieke leerling. Scholen en hun besturen hebben met ingang van de wet Passend Onderwijs (augustus 2014) de verantwoordelijkheid om voor alle leerlingen (ongeacht hun onderwijsbehoeften) een passend onderwijsaanbod te realiseren. |
PDCA |
Plan Do Check Act, een afkorting die staat voor de belangrijkste stappen uit de cirkel. Plan (maak een plan met de resultaten die je wilt bereiken), Do (voer het plan uit), Check (vergelijk de resultaten met wat je had willen bereiken), Act (bij afwijking: neem maatregelen/stuur bij om de resultaten alsnog te bereiken). |
PO |
Primair onderwijs Het funderend onderwijs aan leerlingen van 4 tot 12 jaar. Het is een verzamelnaam voor basisonderwijs, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs. |
SBO |
Speciaal basisonderwijs Scholen in het speciaal basisonderwijs hebben dezelfde kerndoelen als gewone basisscholen. Maar de leerlingen in het speciaal basisonderwijs krijgen meer tijd om die te halen. De groepen in het speciaal basisonderwijs zijn kleiner en er zijn meer deskundigen. Leerlingen kunnen tot hun 14e jaar op een school voor speciaal basisonderwijs terecht. |
Schoolmodel |
De financiële middelen van het samenwerkingsverband worden onder schoolbesturen/scholen besteed op basis van het leerlingenaantal. |
SMA |
SchoolMaatwerkArrangement Het SchoolMaatwerkArrangement is een clustering van individuele arrangementen voor leerlingen die anders op speciaal onderwijs zouden zijn aangewezen en intensieve begeleiding nodig hebben om te kunnen functioneren binnen het regulier basisonderwijs. Door clustering van arrangementen profiteren meerdere leerlingen, kan de ondersteuning preventief aangeboden worden en is er minder bureaucratie. Clustering van arrangementen draagt bovendien bij aan deskundigheidsbevordering van de leerkrachten en intern begeleider en versterkt zodoende ook de basiskwaliteit van het onderwijs. |
SMW |
School Maatschappelijk Werk Een laagdrempelige brugfunctie tussen onderwijs en jeugdhulp, gericht op het vroegtijdig signaleren en aanpakken van opvoed- en opgroeiproblemen. |
SO |
Speciaal onderwijs Het speciaal onderwijs (SO) geeft onderwijs aan leerlingen die zeer specialistische en/of intensieve begeleiding nodig hebben. Bijvoorbeeld omdat zij een handicap, langdurige ziekte of psychiatrische aandoening hebben. Het SO is opgedeeld in vier clusters:
|
SOP |
Schoolondersteuningsprofiel Een document waarin de school beschrijft welke mogelijkheden (expertise, materialen) zij in huis heeft op het gebied van ondersteuning aan leerlingen. In het profiel beschrijft de school ook haar ontwikkeldoelen op dat gebied. |
SWV |
Samenwerkingsverband In ons geval swv-RiBA (PO-2805), een samenwerking van alle scholen voor basisonderwijs en speciaal (basis)onderwijs in Ridderkerk, Barendrecht en Albrandswaard. |
TLV |
Toelaatbaarheidsverklaring van het samenwerkingsverband waarmee ouders hun kind aan kunnen melden bij een school voor speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs. |
Trajectbegeleider |
De trajectbegeleider is de neutrale voorzitter van het HIA-gesprek. |
VO |
Voortgezet onderwijs |
VSO |
Voortgezet Speciaal Onderwijs Het equivalent van het speciaal onderwijs voor leerlingen van 12-18 jaar. |
Wijkteam(gebiedsteam) |
In veel gemeenten zijn wijkteams opgezet met beroepskrachten uit verschillende instellingen. Deze teams houden zich bezig met preventie en ondersteuning en bieden daarnaast vaak ook lichte hulp en toegang tot gespecialiseerde hulp. In Barendrecht en Albrandswaard spreekt men van wijkteams. In Ridderkerk spreekt men van gebiedsteams. |